Verka online

Idag lever vi allt större del av våra liv på nätet. Vi använder internet till att kommunicera, få information, handla, spela, sköta våra banktjänster, boka biljetter, jämföra varor och tjänster, hitta rätt adress och telefonnummer, kort sagt- vi kan idag sköta de mesta sysslor med hjälp av internet. Därför är det som företag allt viktigare att verka på internet. Borta är tiden då det räckte med att bara ha en hemsida med information kring företaget och dess kontaktuppgifter.

Idag gäller det att vara aktiv på internet för att kunna dra nytta av de fördelar som finns med nätet. Idag krävs det att ett företag lockar fler besökare, är interaktiv, har en lättförståelig sida på nätet, kommunicerar med sina kunder och låter kunderna utföra bokningar och köp direkt på sidan. Om ett företag är framgångsrikt i detta så är också belöningen att fler hittar till företaget på nätet, fler blir kunder och fler återkommer som kunder.

Hur verkar man framgångsrikt på nätet?

För att bli en riktigt framgångsrik aktör på internet krävs det att företaget har en plan. Fundera över målgrupp och därefter vilka sammanhang företaget ska verka i. Glöm inte bort de sociala medierna. Idag finns en uppsjö sociala medier som är utmärkta för att kommunicera effektivt med kunder; Facebook, Twitter och Instagram är bara några av dessa. Det är också viktigt att vara aktiv och uppdatera ofta! Om dina kunder är aktiva på nätet så ska du också vara det. Ett exempel på ett företag som verkar aktivt på nätet och i sociala medier är Elite, som finns både på exempelvis Twitter och Instagram och har en sajt som uppdateras ofta och har mycket innehåll.

Det är dock inte alltid så enkelt att göra rätt på sociala medier. Några vanliga misstag företag fortfarande gör när det använder sociala medier är som följer:

  • Lägger upp samma innehåll på alla plattformar. Det är istället värt att lägga ned tiden på att försöka skräddarsy inlägget efter hur den utvalda sociala median används.
  • Glömmer bort bild och video. Social media blir mer och mer fokuserad på bilder och filmklipp för att leverera budskap. Om man fortsätter att posta innehåll med bara text kan man snabbt bli förbisedd.
  • Tänker bara på marknadsföring. Marknadsföring på sociala medier är vanligt och kan vara mycket effektivt. Men ser man inte till att involvera mer än detta i sitt användande av dessa plattformar går man miste om mycket vad gäller kundrelationer och skapandet av en positiv image.