Hur fungerar affiliate-marknadsföring

5384707-affiliate-marketing

Affiliate-marknadsföring har blivit allt mer populärt, och är en effektiv och relativt billig form av marknadsföring på internet.

I grunden kan man säga att affiliatemarknadsföring är baserat på antal personer som klickar på en länk. Om man registrerar sig hos ett så kallat affiliatenätverk så kan man som företag bli sammanförd med de som publicerar länkarna på sina sajter, bloggar osv. Den som publicerar annonsen får provision baserad antingen på antal klick på annonsen som för trafiken vidare till annonsörens sida, antal personer som köper något eller exempelvis registrerar sig som kund eller prenumerant av ett nyhetsbrev. Det finns också provisionsformer som innebär en viss provision per visad annons och andra varianter. Det vanligaste är betalt per klick på annonsen eller klick på annons som leder till ett köp. Vissa sajter som samlar länkar till olika typer av företag kallas för affiliatesidor. Ett exempel på en framgångsrik affiliatesajt är Cino som samlar casinosajter. Det finns affiliatesajter inom de flesta branscher, som mäklare, shopping, lånetjänster, banktjänster och mycket annat. Ett exempel på en affiliatesajt som sysslar med att länka till olika reseföretag är Travelmarket.

Fördelar med affiliatemarknadsföring

En av de stora fördelarna med denna typ av marknadsföring är att det är enkelt att synas i rätt sammanhang och därmed nå rätt målgrupp för sina annonser. Det är också lätt att mäta hur framgångsrik marknadsföringen varit. Genom att vara så mätbar kan affiliatemarknadsföringen göra det möjligt att exakt beräkna och budgetera för hur mycket marknadsföringen ska kosta och också räkna ut vad detta kommer att generera i försäljning och nya kunder.