Listor är inte något nytt inom marknadsföringsvärlden. Länge har topplistor varit ett sätt att både visa hur bra man har lyckats med sin produkt samt ett sätt att locka ännu fler kunder till köp. Idag är användningen av listor mycket större än så.
Branschledande listor
Inom bokindustrin har topplistorna blivit en storindustri, speciellt i USA. I USA, men även internationellt, har The New York times lista över landets mest sålda böcker enormt inflytande över vad som är populärt. Tidningen har varje vecka och månad många olika listor med olika fokus och krav. Något som är allt för vanligt är att många försöker köpa sig en plats på listan genom att köpa sin egna bok tillräckligt många gånger. Detta är något som The New York Times försöker skydda sig mot genom diverse tekniker. Trots detta är det fortfarande möjligt.
Tjäna pengar på musiklistor
Allt eftersom streamingtjänster för musik har blivit vanligare har även skivbolagen försökt hitta nya sätt att tjäna pengar på dem och marknadsföra sin egna musik. Ett sätt de har gjort detta är att starta egna sajter och spellistor som marknadsför och sprider musiken de tycker är bäst, då ofta även deras egna låtar.