Det är viktigt att fundera över vilka eventuella konkurrenter man tar sig an då man är i startgroparna att starta upp en ny affärsverksamhet. Ser marknaden alldeles för tilltäppt ut kan det vara dags att tänka om och förnya ditt nuvarande koncept.
Vilken affärsverksamhet du än har för avseende att starta upp, vare sig det handlar om en renodlad e-satsning eller ett mera traditionellt företag, bör du fråga dig själv följande – Vilka konkurrenter har jag och finns möjligheten för mig att tillföra marknaden något unikt?
Inser du på ett tidigt stadium att branschen känns överflödad av konkurrerande företag och att du inte har något direkt avvikande att tillföra, rekommenderar vi dig att helt enkelt tänka om. Hur mycket man än är sugen på att starta upp någonting, är det fel att direkt inledningsvis sätta sig själv i en sämre position. Företagande är redan i grunden något som innefattar en rad hinder att ta sig över och att stapla dessa än högre, är långt ifrån optimalt.
Ett exempel
Tittar vi på en bransch som idag är extra konkurrensutsatt, nämligen spelbolagsmarknaden. Krävs idag att man antingen redan har en inrutat position i toppen, nischar sig mot ett håll som skiljer sig från konkurrenterna men ändå lockar kunder, eller att man erbjuder bonusar utöver det vanliga, så som exempelvis Vinnarum, för att nå någon form av framgång. Man bör med andra ord fundera både en och två gånger innan man kastar sig in i detta ormbo, då det krävs en väldigt välarbetad plan för att lyckas med åtagandet att roffa åt sig delar utav marknaden.
Ställ dig i medvind
Underlätta istället för din egen framgång genom att ta fram ett koncept som är helt eget, eller åtminstone stångas med ett så litet antal konkurrenter som möjligt. Ser man till lokal basis, kan du faktiskt till och med dra nytta av andra aktörer som är verksamma på andra orter. Så länge du håller dig inom juridikens ramar kan du kopiera delar av konceptet och använda dessa på din ort.