Rykten behöver inte vara dåliga. Det finns också bra rykten att sprida. Som företaget som verkar online vill man så klart sprida rykten om ens sajt och vad man erbjuder.
Sociala medier
Ett billigt alternativ är att vara verksam på Facebook, Twitter, Instagram och liknande. Eftersom man sköter sina sociala kanaler själv, offrar man endast tid genom att marknadsföra sig själv där. Anordna tävlingar, be dina vänner och bekanta att dela inlägg som du skriver från sajten.
Annonser
Du kan välja att annonsera på sajter som passar med din. Ett bra exempel är att annonsera på bloggar som handlar om passande ämnen som man lätt kan koppla samman med din butik eller firma. Om man säljer kläder och en bloggare skriver mycket om shopping eller design, kan det vara en lämplig plats att köpa annonsplats. Annonsplatser kostar olika mycket beroende på hur stor bloggen eller sajten är.
Tidningar
Det finns gott om tidningar online, varav många alltid är intresserad av att hitta nya saker att skriva om. Anordna en stor öppningskväll med specialerbjudanden för de 100 första kunderna som beställer från sajten. Eller ännu bättre, skapa ett litet jippo som lokaltidningarna kan använda i sina onlinetidningar.
Serviceinriktad
Om du alltid försöker göra det bästa för dina kunder, kommer ett rykte automatiskt starta. Du kommer naturligt bli rekommenderad av nöjda kunder. Därför är det av stor vikt att när någon kontaktar företag och är missnöjd, vill man omvandla dem så det blir nöjda kunder i slutet av konversationen. Det kan innebära att man måste bjuda på frakt, kanske skicka med en extra gåva, eller helt enkelt lyssna på deras klagomål. Men i slutändan är det värt det, för nöjda kunder återkommer alltid!